ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΛΛΑΡΗ

Σελίδες

  • Αρχική σελίδα
  • Ο Στρατηγός Κ. Καλλάρης
  • Ιστορικά πρόσωπα
  • Πολεμικοί ανταποκριτές,Ζωγράφοι,Κινηματογραφιστές
  • ΦΑΚΕΛΟΣ: ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ
  • H Κέρκυρα στο Αρχείο: Καλλάρη,Τόμπρου
  • Το Αρχείο Καλλάρη, στην έκθεση "Κειμήλια Απελευθέρωσης" του ΥΜΑΘ
  • Το Αρχείο στο Πολεμικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
  • Εκδηλώσεις
  • Το Αρχείο Καλλάρη στις εκδηλώσεις Απελευθέρωσης

Το οικογενειακό αρχείο του Στρατηγού Καλλάρη ανοίγει

Η ιστορία της Ελλάδας από το 1812 μέχρι και σήμερα μέσα από τα ντοκουμέντα των πρωταγωνιστών στα γεγονότα

ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ

“Οπτικοακουαστικό ντοκουμέντο. Η ιστορία της Ευαγγελίας Κουτσαντώνη – Αϊβάζογλου που έχασε 23 άρρενες συγγενείς στην Μικρασιατική Καταστροφή“.

Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2016

΄΄Όταν ο Χρόνος αφηγείται΄΄ Έντεκα ιστορίες από το παρελθόν του Παύλου Ν. Τσακιρίδη

Με την υποστήριξη της Εταιρείας Μελέτης ΄Ερευνας Ιστορίας Σερρών


Οι οκτώ από τις ιστορίες,αναφέρονται στην περίοδο 1941 – 1949 και οι τρεις στην περίοδο 1912 – 1922. Ο συγγραφέας αφιερώνει το βιβλίο του «στους πρόσφυγες όλου τού κόσμου και στα θύματα των εμφυλίων πολέμων».

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ  

Η συνομιλία άνοιξε. 1 μη αναγνωσμένο μήνυμα.

Την 15 Φεβρουαρίου 2016, ημέρα Δευτέρα στην κατάμεστη αίθουσα «Γ. Καφταντζής» της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών, η Ε.Μ.Ε.Ι.Σ. παρουσίασε το βιβλίο του εκπαιδευτικού Παύλου Τσακιρίδη με τίτλο «Οταν ο χρόνος αφηγείται».



Για τον συγγραφέα και το βιβλίο του μίλησαν ο πρ. Γυμνασιάρχης και πρ. Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Σερρών Γιάννης Ρωμανίδης και ο καθηγητής του ΤΕΙ Σερρών και πρ. Δήμαρχος Νιγρίτας Δημήτριος Δάπης.


Οι ομιλητές ανέπτυξαν με γλαφυρότητα και συγκίνηση το περιεχόμενο του βιβλίου που αναφέρεται σε έντεκα ιστορικά γεγονότα της τοπικής μας ιστορίας από το 1912 μέχρι και το 1949 με τη λήξη του εμφυλίου πολέμου, ο δε συγγραφέας μας ενημέρωσε για την μακροχρόνια προσπάθεια του να συλλέξει το υλικό αυτό αξιοποιώντας συνεντεύξεις ανθρώπων που πλέον δεν είναι στη ζωή, φωτογραφιών και εγγράφων της εποχής.






Την εκδήλωση χαιρέτισε ο αντιπρόεδρος της Ε.Μ.Ε.Ι.Σ.  Βασίλης Γιαννογλούδης και συντόνισε η γραμματέας του Συλλόγου Ελισάβετ Μωυσιάδου.
Η ΕΜΕΙΣ, με την εκδήλωση αυτή,  στηρίζει τις προσπάθειες των τοπικών ερευνητών για έρευνα της νεότερης τοπικής μας ιστορίας ακόμη και στις πιο δύσκολες περίοδους της.

Η εισαγωγή του βιβλίου
«ΤΟ ΧΡΕΟΣ»
Πτυχές της ιστορίας και της ζωής που ακόμη βρίσκονται στο μισοσκόταδο ή είναι εντελώς άγνωστες,  από έλλειψη πηγών και ενδιαφέροντος, κεντρίζουν τη συγγραφή. Στο τέναγος της ιστορίας βυθίζονται ζωές, Έθνη, λαοί που μεταμορφώνονται με το χρόνο.

 Γι αυτό κάθε μαρτυρία, προφορική ή γραπτή, είναι υλικό πολύτιμο και πρέπει να διασωθεί από τον αδηφάγο χρόνο

 Ίσως θεωρηθεί κοινότοπη η έρευνα για τον Πόντο ή τον εμφύλιο, ωστόσο ο συγγραφέας διατηρεί την αξία των πρωτότυπων πληροφοριών του. Από το άγιο τραπέζι της ιστορίας του πολύπαθου ελληνισμού δεν πρέπει να χαθεί ούτε ένα ψίχουλο. 

Ο παφλασμός των γεγονότων αγγίζει τις αισθήσεις μας. Οδηγείται από μια θεμελιακή ανάγκη κοινής μνήμης. Οι αναμνήσεις είναι καταμέτρηση των απωλειών, των χαμένων προσώπων, των λησμονημένων στιγμών. 
 
Φιλοδοξία του να φτάσει στο μεδούλι των γεγονότων. Πεποίθησή του ότι εξυπηρετείται η ιστορία, όταν διασαφηνίζονται τα σημεία όπου η σκουριά της λήθης ή άλλες σκοπιμότητες παραμορφώνουν ή αλλοιώνουν την πραγματικότητα. Αγωνία του να μην υποτιμήσει ή αδικήσει κανέναν, να υπάρχει σαφής γνώση της ιστορίας και να αποφύγει την αλλοίωση της ιστορικής αλήθειας από τους ισχυρούς, που την αποδίδουν κατά τα συμφέροντά τους. 

Να πέσουν τα προσωπεία. Κι αν ο χρόνος που πέρασε κατάφερε να γιατρέψει πολλές από τις πληγές μας, δε μας έφερε τη λήθη. Αποσπά από το βάθος του χρόνου λεπτομέρειες που ζωντανεύουν τη μνήμη όσων εκτελέστηκαν άδικα με αυταπόδεικτο φωτογραφικό υλικό. Όλα είναι αληθινά ακόμη κι αν προσιδιάζουν στη φαντασία ή το μύθο.
 
Η έρευνα ακουμπά σε δύο σημαντικές ιστορικές περιόδους. Η πρώτη είναι η περίοδος 1912-1922, η άλλη είναι της κατοχής και του εμφυλίου πολέμου1941-1949. Πασχίζει ένας λαός για τα πιο ακριβαγόραστα αγαθά, την ελευθερία και την αξιοπρέπειά του. Αυτά που δεν δίνονται δωρεάν, αλλά είναι ανύπνωτα, ανυπόταχτα ασυμβίβαστα. Όταν άρχισαν να ζυγώνουν τα ματωμένα φτερά του ξεριζωμού και βρέθηκε η χώρα στο βυθό των τεράτων, ο κορεσμός του φυλετικού και θρησκευτικού πάθους για σφαγή, βιασμό και πλιάτσικο έφτασαν στα ζενίθ τους. 

Ορυμαγδός τα γεγονότα. Οι Έλληνες ανέτοιμοι να χάσουν τις πατρίδες τους. Πουθενά δεν αναφερόταν το ενδεχόμενο μιας τραγικής έκβασης. Οι αφέντες της Ευρώπης έγδαραν τα όνειρα των Ελλήνων. Όψεις γδαρμένες από τα δεινά της Ρωμιοσύνης. Βλέμματα που διαρρηγνύουν τα ιμάτια του χρόνου σε μια επική πορεία. Μάνες με μέτωπα σμιλεμένα από τα φονικά. 
 
Στο έργο καταγράφονται βιώματα ηρώων, μιλούν αυτόπτες μάρτυρες, οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, ζώσα η πληροφόρηση, πρωτογενής η πληροφορία, γιατί βρέθηκαν εκεί που έσκασαν οι τρικυμίες.
Πήραν αποφάσεις παραχρήμα, δίχως παλινωδίες και φόβους. Το γυναικείο μυαλό γεννοβολά στη στιγμή. Αυτοσχεδιάζουν ακαριαία τη διασφάλιση της φυγής. Το απίθανο έγινε πραγματικότητα, το αδύνατο έγινε βεβαιότητα σωτήρια. «Το χρήμα είναι το μόνο κλειδί που ανοίγει όλες τις πόρτες, μιλάει όλες τις γλώσσες και καταργεί όλα τα σύνορα» (Γ. Μιχαηλίδης). 

Η οικογένεια στο θυσιαστήριο της σωτηρίας ενός ξένου πόντιου καθορίζει και τις αξίες της φυλής. Όπως το είπαν οι Στωικοί φιλόσοφοι «ο άνθρωπος είναι ιερός για τον άνθρωπο». Η ανυποχώρητη ράτσα. Κουφάρια σεβάσμια της ιστορίας που μαρτυρούν πολιτισμό, δόξα, πλούτη παιδεία. Στο δράμα μιας εύρωστης πληθυσμιακά και οικονομικά οικογένειας αντικατοπτρίζεται ολόκληρη η διωγμένη φυλή, η γενοκτονία, το φονικό. Στις περιπλανήσεις μιας οικογένειας των Σαρακατσαναίων η ταλαιπωρία της φυλής τους. 
 
Κι όταν το 1941-1949 βασίλεψαν οι φρικτωρίες του μίσους και σκοτείνιασε ο ουρανός της Ελλάδας, γιατί λειτούργησαν ο καιροσκοπισμός, ο πολιτικός αριβισμός και ο προσωπικός τυχοδιωκτισμός και η χώρα βρέθηκε στο έρεβος της αλληλοσφαγής... τότε ο συγγραφέας αποκαλύπτει τις πικρές αλήθειες. Η τραγωδία του εμφυλίου παίχτηκε πανελλαδικά. 

Οι ωμότητες και οι αγριότητές του ηχούν ακόμη. Στις άδικες εκτελέσεις των κατακτητών και των εγχώριων φωτογραφίζεται το έρεβος του εμφυλίου. Διαχωρίζει την υποκειμενική εκτίμηση από τα γεγονότα. Ερευνά σε βάθος, διασταυρώνει τις πηγές, τις αφηγήσεις και τις μαρτυρίες. Η ψυχολογία των πολιτικών μερίδων, ο φανατισμός, η ανθρώπινη θηριωδία, τα ανελέητα συμφέροντα ακουμπούν την έρευνα. Ενώπιος ενωπίω ο άνθρωπος με τις πράξεις του. Ντυμένα με επιχειρήματα κρύβονται τα κίνητρα για ισχύ και αισχροκέρδεια.
 
Υπάρχουν γύρω μας ατιμίες και κλάματα που δεν πρέπει ποτέ να χαθούν. Η λησμονιά τους είναι προδοσία. Ο Παύλος Τσακιρίδης νικάει τον καιρό και αθανατίζει την αμοιβή και την τιμωρία. Ανεβαίνει πάνω από τα κύματα του καιρού και πλέει. Καταγγέλλει να τιμωρούνται σ’ αυτόν τον κόσμο η ατιμία και η αδικία και να αμείβεται ο πόνος. Δεν αφήνει την ιστορία να τα ξεθωριάσει, να τα θάψει και να τα ισοπεδώσει όλα. Δεν είναι μονόπλευρος και κοντόφθαλμος, αλλά αντικειμενικός και αμερόληπτος καθώς αντιζυγιάζεται και στις δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις. 

Στόχος όχι μόνο τα γεγονότα, αλλά η λάμψη τους στη συνείδησή μας. Να ξυπνήσουν τα ακίνητα νερά του νου. Το έθνος μας πέρασε από τσουνάμια και σεισμούς που κόντεψαν να το αφανίσουν. Όμως επέζησε.
Συμμερίζομαι την άποψή του για την έκδοση, γιατί οι νεκροί παραμένουν ζωντανοί, όταν τους δικαιώνει η ιστορία.
Γιάννης Αλεξ. Ρωμανίδης

 Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ

Βλέπετε ακόμη και για τα πιο φανερά ζητήματα αυτά της αντικειμενικής πραγματικότητας, η παρεμβολή του παρατηρητή σε κάποιο βαθμό τα αλλάζει, τα περνά από το προσωπικό του φίλτρο.
Έτσι γίνεται και με τις ιστορίες που σου αφηγούνται άλλοι. Αποτελούν μέρος των γεγονότων και μέρος της εντύπωσης που προκάλεσαν αυτά στον άμεσο ή έμμεσο αποδέκτη τους. 


Πολύ περισσότερο αυτό συμβαίνει όταν η αφήγησή τους δεν γίνεται από «πρώτο χέρι» αλλά δεύτερο ή και τρίτο.
Εσύ πάλι γίνεσαι ακόμη ένας κρίκος στην αλυσίδα της αφήγησης που, όσο κι’ αν θέλεις να κρύψεις την παρουσία σου να σταθείς ουδέτερα, δεν μπορεί παρά να αλλάξεις κάπως, αν όχι τα αριθμητικά δεδομένα, τα ποσοτικά στοιχεία, τις ημερομηνίες, τον αριθμό των νεκρών κ.ά. Σίγουρα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά από το ύφος της αφήγησης τον πόνο, την ένταση. Ε! ρίσκο, λοιπόν, και πρέπει να το παίρνεις γνωρίζοντάς το.
 
Αυτό έπαθα και εγώ με τις ιστορίες αυτές. Στην αρχή η περιέργεια, μετά το ενδιαφέρον και έπειτα η έρευνα, η καταγραφή, η συγκέντρωση και η αξιολόγηση του υλικού. Τίποτα δεν μαρτυρεί εξ αρχής την ανάγκη δημοσίευσής τους. Είναι τόσες, άλλωστε, οι ιστορίες που τυπώθηκαν στο μυαλό μας! Γιατί άραγε αυτές; Τι είναι αυτό που τις φέρνει στο προσκήνιο του μυαλού μας και τις καθιστά μέρος της σκέψης και του στοχασμού μας;
Διαβάζοντας κανείς τα περιεχόμενα στη παρούσα έκδοση, ίσως δώσει τη δική του απάντηση. Εγώ θέλω να βλέπω τα πράγματα στην πιο απλή μορφή τους.
 
Τα προσωπικά μας βιώματα καθορίζουν ίσως με πιο αποφασιστικό τρόπο τις ευαισθησίες μας, απ’ ό,τι η μόρφωση και το γνωστικό μας πεδίο. Μεγάλωσα με τις αφηγήσεις των παλιών, των κυνηγημένων προσφύγων του Πόντου, των Ελλήνων της αρχέγονης πατρίδας, της Οικουμενικής Ελλάδας, του διάχυτου πολιτισμού της Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας, της Αλεξάνδρειας και της Θράκης. Με σημάδεψαν οι ιστορίες του παππού μου, του θείου μου του πεχλιβάνη του Γιωσήφ, του παπά Τορούμ και άλλων που εγκαταστάθηκαν στη περιοχή του Χατζή Μπεηλίκ, για να ιδρύσουν τη νέα τους πατρίδα, τη Βυρώνεια. 

Με μεγάλωσαν νωρίς τ’ αληθινά παραμύθια που σημάδεψαν τη μοίρα των δικών μου ανθρώπων και καθόρισαν τη στάση μου απέναντι στη μοίρα αυτών που σφράγισε ο κατατρεγμός, ο πόνος, ο θάνατος.
Αυτά μάλλον έφταιξαν για την προτίμηση που δείχνω στα ντοκουμέντα των σκοτεινών πλευρών της ιστορίας της ζωής των ανθρώπων που με βρήκαν ή  τους βρήκα, άκουσα τους ίδιους ή τις μαρτυρίες αυτών που θυμούνται.

Το σίγουρο είναι ότι τα τελευταία χρόνια όλα αυτά στοίχειωναν μέσα μου, γινόταν επίμονα, πρωταγωνιστούσαν βασανιστικά στις σκέψεις μου. Οι αφηγήσεις του Ιωσήφ του αντάρτη της οικογένειας των «Τσαχούρ», η εκτέλεση των 26 παλληκαριών στο Ομαλό, η εκτέλεση του Νομάρχη Γρήγορα και οι δολοφονίες του 1947 στη Νιγρίτα, η ιστορία των Μαργιουλέων, ο εμφύλιος, οι σκοτωμοί, οι άνθρωποι που έφυγαν άδικα νωρίς...

Περνούσε ο καιρός και οι ιστορίες βάραιναν μέσα μου σαν χρέος δυσβάστακτο. Η δημοσίευσή τους τελικά αποτελούσε τη μοναδική διέξοδο εκτόνωσης και λύτρωσης. Ίσως γιατί με τον τρόπο αυτό μοιράζεις το βάρος και σε άλλους, απελευθερώνεις τις μνήμες, τους όρκους, το θυμό, την πίκρα. Σκορπάς τη σκόνη του παρελθόντος στο μέλλον ως μνημόσυνο και σπονδή γι’ αυτούς που άθελά τους έγιναν πρωταγωνιστές στις μικρές η μεγάλες ιστορίες.

Η έκδοση αυτή των ιστοριών επιβραδύνθηκε για να υπάρξει απόσταση από την περίοδο κατά την οποία τα γεγονότα δημιούργησαν τις ιστορίες αυτές και για να μου δοθεί η δυνατότητα να συλλέξω τα έγγραφα και τις φωτογραφίες και να απομαγνητοφωνήσω τις αφηγήσεις όλων των συμπατριωτών μου που με άνοιξαν την καρδιά τους.
Έπρεπε όλα αυτά που γράφτηκαν να γίνουν σε κλίμα νηφαλιότητας και ηρεμίας στη σκέψη ώστε, η καταγραφή των γεγονότων, κυρίως του Εμφυλίου πολέμου, να γίνει με άνεση και κυρίως με αντικειμενικότητα.
Ευχαριστώ θερμά όλους αυτούς τους απλούς πολίτες που με αφηγήθηκαν τις ιστορίες: Μπογατζοπούλου Μαρία, Φυτσιτσάκη Παναγιώτη, Τσομπανίδη Τιμόθεο, Τσαρσυλή Παναγιώτη, Μαυρίδου Λούλα, Αφατίδη Θεόδωρο, Τσακιρίδη Νικόλα, Καλαϊτζίδη Ηλία, Κυρίδη Απόστολο, Παυλίδου Ελισάβετ, Μουμτζίδη Γιώργο, Κωστουλίδη Γιώργο, Καρυδόπουλο Χαράλαμπο, Παρασκευόπουλο Βασίλη και Κοτσαμπουγίκη Γρηγόρη.
 
Οφείλω να ευχαριστήσω για τη βοήθειά τους φιλολόγους Ακριτίδη Ανέστη και Ρωμανίδη Γιάννη, το διευθυντή ΓΑΚ Σερρών Τσαρούχα Γιάννη, το ζωγράφο Βαφειάδη Βασίλη, τους πρώην δημάρχους Νιγρίτας Δάπη Δημήτριο και Κασακόγια Αθανάσιο, τη Φακή-Ναζιρίδου Ελένη, το φιλόλογο Μαργιούλα Γιάννη του Χρήστου, το θεολόγο Μακρίδη Πολυχρόνη, το δήμαρχο Σιδηροκάστρου Δομουχτσή Φώτη, τους καθηγητές του 4ου Λυκείου Σερρών Αλεξιάδου Παναγιώτα, Γιαννογλούδη Βασίλη και Δάρατζη Κώστα και τέλος τον Τορωνίδη Παναγιώτη.
 
 Παύλου Ν. Τσακριδή
 

Ο παφλασμός των γεγονότων αγγίζει τις αισθήσεις μας. Οδηγείται από μια θεμελιακή ανάγκη κοινής μνήμης. Οι αναμνήσεις είναι καταμέτρηση των απωλειών, των χαμένων προσώπων, των λησμονημένων στιγμών. 
 
Φιλοδοξία του να φτάσει στο μεδούλι των γεγονότων. Πεποίθησή του ότι εξυπηρετείται η ιστορία, όταν διασαφηνίζονται τα σημεία όπου η σκουριά της λήθης ή άλλες σκοπιμότητες παραμορφώνουν ή αλλοιώνουν την πραγματικότητα. Αγωνία του να μην υποτιμήσει ή αδικήσει κανέναν, να υπάρχει σαφής γνώση της ιστορίας και να αποφύγει την αλλοίωση της ιστορικής αλήθειας από τους ισχυρούς, που την αποδίδουν κατά τα συμφέροντά τους. 

Να πέσουν τα προσωπεία. Κι αν ο χρόνος που πέρασε κατάφερε να γιατρέψει πολλές από τις πληγές μας, δε μας έφερε τη λήθη. Αποσπά από το βάθος του χρόνου λεπτομέρειες που ζωντανεύουν τη μνήμη όσων εκτελέστηκαν άδικα με αυταπόδεικτο φωτογραφικό υλικό. Όλα είναι αληθινά ακόμη κι αν προσιδιάζουν στη φαντασία ή το μύθο.
 
Η έρευνα ακουμπά σε δύο σημαντικές ιστορικές περιόδους. Η πρώτη είναι η περίοδος 1912-1922, η άλλη είναι της κατοχής και του εμφυλίου πολέμου1941-1949. Πασχίζει ένας λαός για τα πιο ακριβαγόραστα αγαθά, την ελευθερία και την αξιοπρέπειά του. Αυτά που δεν δίνονται δωρεάν, αλλά είναι ανύπνωτα, ανυπόταχτα ασυμβίβαστα. Όταν άρχισαν να ζυγώνουν τα ματωμένα φτερά του ξεριζωμού και βρέθηκε η χώρα στο βυθό των τεράτων, ο κορεσμός του φυλετικού και θρησκευτικού πάθους για σφαγή, βιασμό και πλιάτσικο έφτασαν στα ζενίθ τους. 

Ορυμαγδός τα γεγονότα. Οι Έλληνες ανέτοιμοι να χάσουν τις πατρίδες τους. Πουθενά δεν αναφερόταν το ενδεχόμενο μιας τραγικής έκβασης. Οι αφέντες της Ευρώπης έγδαραν τα όνειρα των Ελλήνων. Όψεις γδαρμένες από τα δεινά της Ρωμιοσύνης. Βλέμματα που διαρρηγνύουν τα ιμάτια του χρόνου σε μια επική πορεία. Μάνες με μέτωπα σμιλεμένα από τα φονικά. 
 
Στο έργο καταγράφονται βιώματα ηρώων, μιλούν αυτόπτες μάρτυρες, οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές, ζώσα η πληροφόρηση, πρωτογενής η πληροφορία, γιατί βρέθηκαν εκεί που έσκασαν οι τρικυμίες.
Πήραν αποφάσεις παραχρήμα, δίχως παλινωδίες και φόβους. Το γυναικείο μυαλό γεννοβολά στη στιγμή. Αυτοσχεδιάζουν ακαριαία τη διασφάλιση της φυγής. Το απίθανο έγινε πραγματικότητα, το αδύνατο έγινε βεβαιότητα σωτήρια. «Το χρήμα είναι το μόνο κλειδί που ανοίγει όλες τις πόρτες, μιλάει όλες τις γλώσσες και καταργεί όλα τα σύνορα» (Γ. Μιχαηλίδης). 

Η οικογένεια στο θυσιαστήριο της σωτηρίας ενός ξένου πόντιου καθορίζει και τις αξίες της φυλής. Όπως το είπαν οι Στωικοί φιλόσοφοι «ο άνθρωπος είναι ιερός για τον άνθρωπο». Η ανυποχώρητη ράτσα. Κουφάρια σεβάσμια της ιστορίας που μαρτυρούν πολιτισμό, δόξα, πλούτη παιδεία. Στο δράμα μιας εύρωστης πληθυσμιακά και οικονομικά οικογένειας αντικατοπτρίζεται ολόκληρη η διωγμένη φυλή, η γενοκτονία, το φονικό. Στις περιπλανήσεις μιας οικογένειας των Σαρακατσαναίων η ταλαιπωρία της φυλής τους. 
 
Κι όταν το 1941-1949 βασίλεψαν οι φρικτωρίες του μίσους και σκοτείνιασε ο ουρανός της Ελλάδας, γιατί λειτούργησαν ο καιροσκοπισμός, ο πολιτικός αριβισμός και ο προσωπικός τυχοδιωκτισμός και η χώρα βρέθηκε στο έρεβος της αλληλοσφαγής... τότε ο συγγραφέας αποκαλύπτει τις πικρές αλήθειες. Η τραγωδία του εμφυλίου παίχτηκε πανελλαδικά. 

Οι ωμότητες και οι αγριότητές του ηχούν ακόμη. Στις άδικες εκτελέσεις των κατακτητών και των εγχώριων φωτογραφίζεται το έρεβος του εμφυλίου. Διαχωρίζει την υποκειμενική εκτίμηση από τα γεγονότα. Ερευνά σε βάθος, διασταυρώνει τις πηγές, τις αφηγήσεις και τις μαρτυρίες. Η ψυχολογία των πολιτικών μερίδων, ο φανατισμός, η ανθρώπινη θηριωδία, τα ανελέητα συμφέροντα ακουμπούν την έρευνα. Ενώπιος ενωπίω ο άνθρωπος με τις πράξεις του. Ντυμένα με επιχειρήματα κρύβονται τα κίνητρα για ισχύ και αισχροκέρδεια.
 
Υπάρχουν γύρω μας ατιμίες και κλάματα που δεν πρέπει ποτέ να χαθούν. Η λησμονιά τους είναι προδοσία. Ο Παύλος Τσακιρίδης νικάει τον καιρό και αθανατίζει την αμοιβή και την τιμωρία. Ανεβαίνει πάνω από τα κύματα του καιρού και πλέει. Καταγγέλλει να τιμωρούνται σ’ αυτόν τον κόσμο η ατιμία και η αδικία και να αμείβεται ο πόνος. Δεν αφήνει την ιστορία να τα ξεθωριάσει, να τα θάψει και να τα ισοπεδώσει όλα. Δεν είναι μονόπλευρος και κοντόφθαλμος, αλλά αντικειμενικός και αμερόληπτος καθώς αντιζυγιάζεται και στις δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις. 

Στόχος όχι μόνο τα γεγονότα, αλλά η λάμψη τους στη συνείδησή μας. Να ξυπνήσουν τα ακίνητα νερά του νου. Το έθνος μας πέρασε από τσουνάμια και σεισμούς που κόντεψαν να το αφανίσουν. Όμως επέζησε.
Συμμερίζομαι την άποψή του για την έκδοση, γιατί οι νεκροί παραμένουν ζωντανοί, όταν τους δικαιώνει η ιστορία.
Γιάννης Αλεξ. Ρωμανίδης

Εμφάνιση Δελτίο Τύπου ΕΜΕΙΣ για Τσακιρίδη.docΠΡΟΛΟΓΟΣΠολλά στη ζωή μας, ίσως τα περισσότερα, υπάρχουν γιατί προηγήθηκαν μια σειρά από συμπτώσεις. Υπάρχουν βέβαια και αυτά που κυνηγάμε για να συμβούν να πραγματωθούν. Οι ιστορίες συνήθως φτιάχνονται όχι από τα ίδια τα γεγονότα, αλλά από τις αφηγήσεις γι’ αυτά, από τις καταγραφές των πρωταγωνιστών ή και τρίτων προσώπων που σπανίως δεν αφαιρούν ή προσθέτουν κάτι διαφορετικό από αυτό που υπήρξε ως αντικειμενικότητα.
 
Αναρτήθηκε από NATASA BOZINI στις 2:48 π.μ.
Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
Ετικέτες 1912, ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΣΕΡΡΩΝ, Εταιρεία Μελέτης ΄Ερευνας Ιστορίας Σερρών, Παύλος Ν. Τσακιρίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
Εγγραφή σε: Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Translate

ΝΑΤΑΣΑ ΜΠΟΖΙΝΗ

  • http://natasabozini.blogspot.com/

Συνολικές προβολές σελίδας

Facebook

Ετικέτες

  • "Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ" (2)
  • 1821 (15)
  • 1854 (1)
  • 1878 (1)
  • 1912 (44)
  • 1913 (22)
  • 1914 (5)
  • 1916 (4)
  • 1917 (2)
  • 1918 (1)
  • 1920 (1)
  • 1921 (1)
  • 1922 (22)
  • 1923 (2)
  • 1936 (2)
  • 1940 (2)
  • 1942 (1)
  • 1944 (5)
  • 1948 (1)
  • 1955 (1)
  • 1974 (1)
  • Α ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (5)
  • ΑΓΓΕΛΟΣ ΓΑΤΣΟΣ (1)
  • ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΛΛΑΡΗΣ (2)
  • ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΕΙΑ (1)
  • Αλέξανδρος Μαζαράκης-Αινιάν (1)
  • ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ (3)
  • Αναστασία Κατσίνη (1)
  • Αναστάσιος Μαλεσιάδας (1)
  • Ανδρέα Βενιανάκη (1)
  • ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΣΤΑΝΗΣ (15)
  • Ανδρέας Κούκος (7)
  • Άννα Φαλτάιτς (10)
  • ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ (2)
  • Αντιστράτηγος Νικόλαος Ζαφειρίου (1)
  • Αντώνης Βογιάζος (1)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ (1)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ (5)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΕΔΕΣΣΑΣ (1)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΕΛΑΣΣΟΝΑΣ (1)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΗΠΕΙΡΟΥ (3)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (14)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΚΑΒΑΛΑΣ (6)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΚΙΛΚΙΣ (9)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΣΕΡΡΩΝ (4)
  • ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΧΙΟΥ (1)
  • Απόστολος Παπαγιαννόπουλος (27)
  • ΑΡΜΕΝΗΣ ΒΡΑΙΛΑΣ (1)
  • ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΛΛΑΡΗ (15)
  • Αρχείο Καλλάρη (1)
  • ΑΣΚΙ (1)
  • Β ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ (5)
  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ (15)
  • Βασίλειος Νικόλτσιος (1)
  • Βασίλης Νικόλτσιος (1)
  • Βασίλης Τραούδας (1)
  • ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ (2)
  • Βάσω Κατράκη (2)
  • ΒΑΦΟΠΟΥΛΕΙΟ (2)
  • Βεργίνα Τηλεόραση (1)
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ (10)
  • Βλάσης Αγτζίδης (13)
  • Βλάσσης Αγτζίδης (3)
  • ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ (1)
  • Γαλάτεια Καρακωσταντή (1)
  • Γεράσιμος Μεταξάς (1)
  • ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΛΑΡΗΣ (2)
  • Γεώργιος Λεοντσίνης (1)
  • Γεώργιος Ροιλός (1)
  • Γιάννης Κάσσης (1)
  • Γιάννης Νεγρεπόντης (1)
  • Γιάννης Παπαλαζάρου (1)
  • Γιάννης Σπανδωνής (1)
  • ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ (1)
  • Γιώργος Ευστρατιάδης (1)
  • Γιώργος Μαλακός.Πολυτονικό λεξικό (1)
  • ΔΕΚΕΜΒΡΙΑΝΑ (1)
  • Δημήτρης Μανίνης (1)
  • Δημήτριος Ρίζος (1)
  • Δημόκριτος Κωνσταντακάτος (1)
  • Δήμος Κηφισιάς (2)
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ (2)
  • ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (2)
  • Διονύσης Μοσχόπουλος (1)
  • ΔΙΧΑΣΜΟΣ (1)
  • ΕΑΜ (1)
  • ΕΔΑ (1)
  • Έδεσσα (1)
  • Εθνική Αντίσταση (1)
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ (17)
  • Εκδηλώσεις (4)
  • Εκδοσεις Αρχείου Καλλάρη (2)
  • Εκδόσεις Κέδρος (1)
  • ΕΚΘ (1)
  • ΕΚΘΕΣΕΙΣ (8)
  • ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΗΜΟΥ ΚΗΦΙΣΙΑΣ (3)
  • Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Δήμου Κηφισιάς (3)
  • ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΜΑΥΡΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ (1)
  • Ελούντα (1)
  • ΕΜΦΥΛΙΟΣ (2)
  • Ένωση Επτανησίων Ελλάδας (1)
  • Επαμεινώνδας Ρεμουντάκης (1)
  • ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ (1)
  • ΕΠΤΑΝΗΣΑ (3)
  • ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ (1)
  • Εταιρεία Μελέτης ΄Ερευνας Ιστορίας Σερρών (1)
  • Ευαγγελία Κουτσαντώνη – Αϊβάζογλου (1)
  • Ευρωπός-Ν.Κιλκίς (1)
  • Ζυμβρακάκης Χαράλαμπος (1)
  • Η εκστρατεία στην Ουκρανία (1)
  • Η Μάχη της Δάρας (1)
  • Η Μάχη του Καιμάκτσαλαν (1)
  • Ηλίας Κοντοζαμάνης (1)
  • ΗΠΕΙΡΟΣ (2)
  • Θάλεια Φλωρά Καραβία (2)
  • Θανάσης Βαφειάδης (4)
  • Θεοδόσης Μπακογλίδης (1)
  • Θεόδωρος Δαρδαβέσης (1)
  • ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (1)
  • Θωμάς Σίδερης (1)
  • ΘΩΡΗΚΤΟ ΑΒΕΡΩΦ (3)
  • ΙΙ ΜΕΡΑΡΧΙΑ (2)
  • Ιστορία Συνδικαλιστικού Κινήματος (1)
  • Ιστορία του Πόντου (1)
  • ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ (4)
  • ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΙΛΚΙΣ (1)
  • Ιταλική Κατοχή (1)
  • Ιωάννης Βελισσαρίου (1)
  • Ιωάννης Καποδίστριας (6)
  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΛΑΖΑΡΟΥ (2)
  • Ίωνας Δραγούμης (1)
  • ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ (2)
  • ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ (1)
  • Καταστροφή Σερρών (1)
  • ΚΑΤΟΧΗ (6)
  • ΚΕΙΜΗΛΙΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ (2)
  • Κενάν Μεσαρέ (1)
  • ΚΕΡΚΥΡΑ (2)
  • ΚΚΕ (1)
  • Κόκκινος Καπνιάς (1)
  • Κολέγιο Αθηνών (1)
  • ΚΟΥΖΙΝΟΠΟΥΛΟΣ (1)
  • Κουτσομύτης (1)
  • Κυριάκος Ευσταθίου (1)
  • Κων Παρθενόπουλος (2)
  • Κωνσταντίνος Καλλάρη (1)
  • ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΛΛΑΡΗΣ (15)
  • Κωνσταντίνος Καλλάρης (3)
  • Κωνσταντίνος Μοσχόπουλος (1)
  • Κωνσταντίνος Νίδερ (1)
  • Κωνσταντίνος Παππάς (1)
  • Κωνσταντίνος Φαλτάϊτς (7)
  • Κωνσταντίνος Φωτιάδης (1)
  • Κώστας Βάρναλης (1)
  • Κωστής Μαυρικάκης (3)
  • Λ (1)
  • Λίζα Σωτίλης (3)
  • Μακεδονικός Αγώνας (2)
  • ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ (1)
  • Μανόλης Κασιμάτης (2)
  • Μάνος Φαλτάιτς (3)
  • Μανώλης Κασιμάτης (1)
  • Μαρία Καλλάρη (2)
  • Μαρία Μπιρμπίλη (1)
  • Μάριος Πολυζωγόπουλος (1)
  • Ματαρόα (1)
  • Μαύρος Καβαλάρης (1)
  • ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΣ (1)
  • Μήτσος Παρτσαλίδης (1)
  • ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ (8)
  • ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ (14)
  • ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΝΑΤΑΣΑ ΜΠΟΖΙΝΗ ΧΡΥΣΗΙΔΑ ΚΑΛΛΑΡΗ (1)
  • Μιχάλης Σπυριδάκης (1)
  • ΜΜΕ (5)
  • Μορφωτικό Ίδρυμα ΕΣΗΕΜ-Θ (1)
  • ΜΟΥΣΕΙΟ (1)
  • Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών (1)
  • ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΑΛΤΑΙΤΣ (14)
  • Μουσείο Φωτογραφίας Δήμου Καλαμαριάς (1)
  • Μπάλια (1)
  • Ναπολέων Σωτήλης (3)
  • ΝΑΤΑΣΑ ΜΠΟΖΙΝΗ (1)
  • Νατάσα Μποζίνη (34)
  • ΝΑΥΑΡΧΟΣ ΒΟΤΣΗΣ (1)
  • Νικόλαος Πλαστήρας (1)
  • Νίκος Ζάππας (1)
  • Νίκος Καραγιαννακίδης (3)
  • Νίκος Μιχαηλίδης (1)
  • Νίκος Πετρόχειλος (1)
  • ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ (5)
  • ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΤΩΠΑ (3)
  • Ντοκουμέντα από τα Μέτωπα (1)
  • ΌΘΩΝ (1)
  • ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΛΛΑΡΗ (3)
  • Οκτάβιος Μερλιέ (1)
  • Οκτωβριανή Επανάσταση (1)
  • Ολιβιέ Ζισουά (1)
  • Πανελλήνια Ένωση Κρατουμένων Αγωνιστών Μακρονήσου (1)
  • Πατριάρχης Βαρθολομαίος (1)
  • Παύλος Κουντουριώτης (1)
  • Παύλος Ν. Τσακιρίδης (1)
  • ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ (1)
  • ΠΟΛΚ (1)
  • ΠΟΥΣΚΙΝ (1)
  • ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ (1)
  • Ραδιοφωνικός Σταθμός Της Εκκλησίας (1)
  • ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΡΟ (1)
  • ΣΚΥΡΟΣ (1)
  • ΣΜΥΡΝΗ (1)
  • ΣΠΙΝΑΛΟΓΚΑ (2)
  • ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΛΛΑΡΗΣ (4)
  • Στελίνα Μαργαριτ'ιδου (1)
  • Στυλιανός Βολάνης (1)
  • Στυλιανός Γονατάς (1)
  • ΣΥΝΘΗΚΕΣ (1)
  • ΣΥΝΘΗΚΗ ΑΓΙΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ (1)
  • ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ (2)
  • ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2)
  • ΣΧΟΛΗ ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (8)
  • ΤΖΙΝΙΚΟΥ (1)
  • ΥΜΑΘ (5)
  • Φαίδωνας Παπαθεοδώρου (1)
  • ΦΑΛΤΑΙΤΣ (14)
  • Φασισμός (1)
  • ΦΕΝΤΕΡΑΣΙΟΝ (1)
  • Φιλόπτωχος Αδελφότης Ανδρών Θεσσαλονίκης (1)
  • Φουλατζίκ (1)
  • ΦΥΛΑΚΕΣ ΑΒΕΡΩΦ (1)
  • Φωτογραφίζοντας την Ιστορία (1)
  • Χασάν Ταχσίν Πασάς (1)
  • Χριστίνα Σαχινίδου (1)
  • Χριστίνα Τσόρμπα (1)
  • Χρυσηίδα Καλλάρη (1)
  • Ψαρά (2)
  • ANOIKTO ΛΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ (2)
  • Dr.Lorenzo Amberg (1)
  • fmag (1)
  • Free Download (1)
  • Greek Audiobooks (2)
  • Greek Tale (1)
  • Joseph Paul Eydoux (1)
  • lexigram (1)
  • Lisa Sotilis (2)
  • MONEY AND SHOW (1)
  • MP Productions (1)
  • Scipio (1)
  • STUDIO AMID (2)

Αρχειοθήκη ιστολογίου

  • ►  2011 (5)
    • ►  Οκτωβρίου (4)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
  • ►  2012 (65)
    • ►  Ιανουαρίου (1)
    • ►  Φεβρουαρίου (3)
    • ►  Μαρτίου (8)
    • ►  Απριλίου (5)
    • ►  Μαΐου (7)
    • ►  Ιουνίου (2)
    • ►  Ιουλίου (3)
    • ►  Αυγούστου (4)
    • ►  Σεπτεμβρίου (6)
    • ►  Οκτωβρίου (18)
    • ►  Νοεμβρίου (5)
    • ►  Δεκεμβρίου (3)
  • ►  2013 (58)
    • ►  Ιανουαρίου (8)
    • ►  Φεβρουαρίου (2)
    • ►  Μαρτίου (5)
    • ►  Απριλίου (10)
    • ►  Μαΐου (4)
    • ►  Ιουνίου (12)
    • ►  Ιουλίου (6)
    • ►  Αυγούστου (5)
    • ►  Σεπτεμβρίου (3)
    • ►  Οκτωβρίου (2)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
  • ►  2014 (18)
    • ►  Ιανουαρίου (2)
    • ►  Φεβρουαρίου (2)
    • ►  Μαρτίου (2)
    • ►  Απριλίου (2)
    • ►  Ιουνίου (1)
    • ►  Ιουλίου (2)
    • ►  Σεπτεμβρίου (2)
    • ►  Οκτωβρίου (5)
  • ►  2015 (5)
    • ►  Φεβρουαρίου (1)
    • ►  Απριλίου (1)
    • ►  Ιουνίου (1)
    • ►  Οκτωβρίου (1)
    • ►  Δεκεμβρίου (1)
  • ▼  2016 (29)
    • ►  Ιανουαρίου (2)
    • ▼  Φεβρουαρίου (5)
      • Δημήτριος Ρίζος- Ο ΄΄ΕΥΜΕΝΗΣ΄΄ του Μακεδονικού Αγώνα
      • Ο Νικόλαος Πλαστήρας ως στρατιωτικός
      • ΄΄Φωτογραφίζοντας την Ιστορία΄΄ Ανοιχτή συζήτηση
      • Προσωπογραφία του Κ. Καλλάρη από την Θάλεια Φλωρα ...
      • ΄΄Όταν ο Χρόνος αφηγείται΄΄ Έντεκα ιστορίες από το...
    • ►  Μαρτίου (4)
    • ►  Απριλίου (2)
    • ►  Μαΐου (2)
    • ►  Ιουνίου (1)
    • ►  Ιουλίου (2)
    • ►  Σεπτεμβρίου (2)
    • ►  Οκτωβρίου (6)
    • ►  Νοεμβρίου (2)
    • ►  Δεκεμβρίου (1)
  • ►  2017 (6)
    • ►  Ιανουαρίου (1)
    • ►  Φεβρουαρίου (1)
    • ►  Απριλίου (1)
    • ►  Ιουνίου (1)
    • ►  Αυγούστου (1)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
  • ►  2018 (1)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
  • ►  2019 (3)
    • ►  Ιανουαρίου (1)
    • ►  Μαΐου (1)
    • ►  Νοεμβρίου (1)
  • ►  2024 (1)
    • ►  Φεβρουαρίου (1)

Αναγνώστες

Θέμα Φανταστικό Α.Ε.. Από το Blogger.